La religió és un fet consubstancial a l’ésser humà des
dels inicis dels temps. Cada cultura humana ha conreat la seua i ha provat
d’estendre-la a tots els territoris que ha dominat. En aquest procés ha omplit
el paisatge d’edificis religiosos, en moltes ocasions aprofitant construccions
de culte anteriors, i ha adoptat les tradicions populars per tal
d’incorporar-les al seu nou imaginari.
Aquest article va d’això, dels diferents tipus
d’expressió de la religiositat musulmana que hi havia en l’antic “Hisn” (castell
en àrab) de Calp, que incloïa a Benissa, Teulada, Calp i Senija, abans de la
conquesta cristiana. Dels que ens han aplegat materialment, dels que sols tenim
referència en la toponímia o en la memòria popular i dels que tal vegada siguen
anteriors a ella. Són: la mesquita, la ràbita i el morabit.
La mesquita era el punt de reunió dels fidels el divendres i des de la qual es marcaven les hores de res diàries. Quan parlem de les del nostre terme no hem de pensar en grans edificis a l’estil de la de Còrdova o Sevilla, sinó més bé de construccions simples similars a les nostres ermites actuals. Totes eren posseïdores d’un senzill minaret, d’un pou a la seua vora per tal de fer les ablucions i, en el seu interior de la quibla orientada, com la de la resta de les mesquites d’Al-Àndalus, cap al sud-est.
La “mesquita major” de l’alqueria de Llombers a Calp és
la primera de la qual tenim constància documental. Va ser cedida el 1251 pel
bisbe de Valéncia a Ramon de Savassona, veí de Dénia. Desapareguda com a tal,
possiblement és l’origen de l’actual ermita de Sant Joan de la partida de la
Cometa a Calp.
Ermita de la Xara (Simat de la Valldigna) |
De la de Benissa no sabem res. Però, tal com vaig
teoritzar en el llibre de moros i cristians de l’any passat, l’antiga església
també podria haver-se construït sobre la mesquita de la localitat, per la seua
orientació i el fet de tenir un pou al costat.
A més, també en terme de Benissa, situada a prop de les
cases del Binyent es troba el topònim La Mesquita. Cal recordar, que en aquella
zona quedaren gran part de les terres assignades a les comunitats musulmanes,
després del repartiment posterior a la conquesta de Jaume I.
Ràbita de Guardamar |
De moment no s’ha trobat cap resta d’ella i, per això,
per fer-nos una idea del que pogué ser haurem d’anar a Guardamar on a finals
del s. XX es va descobrir una de les dues ràbides més ben conservades del
Mediterrani Occidental. Aquella no està com la nostra terra endins sinó que es
fundà als inicis del s. X a prop de la desembocadura del riu Segura, en un
intent de controlar les rutes comercials cap a l’interior, característica
comuna a la majoria dels ribats d'aquest període identificats al llarg de la
costa andalusina i magrebina. Inicialment es tractava d’un complex comercial i
religiós, pensat com a residència esporàdica lligada a les rutes marítimes
comercials. Però a finals del s. X va canviar la seua concepció, afegint-se-li
nous edificis i donant-li l’aspecte tancat actual, convertint-se en un complex
exclusivament religiós dedicat al culte i l'ensenyança de l'Islam. Seria, per
fer-ho més pròxim a la nostra manera d’entendre actual, un monestir. Amb la
seua mesquita i les cel·les dels “morabits” que l’habitaven envoltant-la.
Moràbit del Nord d'Àfrica |
En el terme de Teulada
trobem la partida anomenada Moràvit. Topònim que també ha sofert un canvi de
consonant, de la “b” original a”v”.
Normalment es trobaven
pròxims a punts d’aigua i quasi sempre situats en llocs alts. A la seua vora
sempre hi havia un arbre sagrat i, de vegades, un cementeri per a tots aquells
que volgueren reposar al costat del sant. A més, en alguns d’ells era costum
celebrar una festa anual, a la que acudien fidels en alguns casos de llocs molt
allunyats buscant la benedicció de Déu, la baraca.
Molt a prop de nosaltres
se’n celebrava una, tot just a Zanata o Atzaneta, una partida de l’actual terme
de Benifato a la vall de Guadalest, on es rendia reconeixement al mestre sufí
Abũ Aḥmad Ŷacfar Sĩd
Bũna fins i tot quasi un segle després de la conquesta cristiana.
Font de Santa Anna (Benissa) |
En la font de la Jana es conserva la llegenda de la
Joanaina, que també ens porta a la tradició musulmana dels “yinn” o genis
masculins o femenins, que igual podien ser bons o roïns. Tradició que sant
Vicent Ferrer sembla que va intentar conjurar en iniciar-ne una altra de nova,
la de la Font Santa, just al constat de la pagana de la Jana.
De la de Santa Anna no conservem, a banda de l’auca de
la fundació de l’ermita, cap relat anterior. Però el que sí que sembla ser
cert, és que el lloc elegit no fou fruit de l’atzar, sinó que és hereu d’un
llegat místic que es perd en la nit dels temps.
Bones Festes a tots.
Bibliografia
Cardona Ivars,
Joan Josep et al., Els noms de lloc de Benissa, Benissa, 2006
Climent Giner,
Daniel, Santa Anna, les fonts i les plantes, L’ermita de Santa Anna de Benissa,
2013
Farqane,
Mariane, Novedades sobre la familia sufí de los Sĩd Bono, Sarrià nº 9, 2013
Ibàñez
Rosselló, Vicent Lluís, Un toc de campana llunyà, Llibre Moros i Cristians
Benissa 2018
Ivars Cervera,
Joan, Els noms de lloc i de persona del municipi de Teulada, Teulada, 2006
https://es.wikipedia.org/wiki/Rábida
https://es.wikipedia.org/wiki/Morabito
http://harcajmv.blogspot.com/2011/05/la-rabita-de-guardamar.html
Fotos:
Intitut Cartogràfic Valencià
Intitut Cartogràfic Valencià
http://www.magmuseo.com/rabita-califal/
https://educalingo.com/es/dic-pt/marabuto
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada