Passa al contingut principal

La Benissa desapareguda

La Benissa desapareguda.


No sabem molt del que passà en altres segles, però el ben cert és que en el s. XX la trama urbana de Benissa ha sofert importants i profundes modificacions. En este article de festes farem una breu ruta urbana virtual per moltes d'elles. Edificacions que en molts casos, una vegada desaparegudes, han marcat amb el seu nom el llocs que ocupaven o les construccions que les han succeït.
Si bé és una pèrdua irreparable la desaparició de moltes d'elles, que d'haver-se evitat ara donarien una entitat especial a la nostra Benissa, hem de comprendre també que els pobles en la seua evolució es renoven, adapten les estructures a les noves necessitats que els temps imposen i eliminen aquelles que, ja perduda la funció per a la qual foren creades, no encaixen dins la mentalitat del moment. És el preu del, moltes vegades malentés, progrés.

2013_04250000_mapa.jpg

Iniciarem el recorregut passant entre les baranes del pont (hui emparedat baix la carretera nacional) que salvava el barranc del Pou d'Avall, que en aquells temps aplegava pel carrer Alacant fins l'actual Centre Cultural. A l'esquerre, amb l'allargada ximenera, el molí de farina (1880) i central elèctrica després amb el que l'oligarquia local es sumava al carro de la industrialització. Des de la dècada dels 20 del segle passat es transformà en el quarter de la Guàrdia Civil que tots hem conegut fins a principis d'este segle, amb interrupció del període de la guerra civil on es dedicà a l'allotjament de les milícies populars i també serví d'hospital de xiquets refugiats.

2013_04250001.jpg


Pujant per la costera del molí (un altre també desaparegut) o carrer València passem per les úniques restes que ens queden de la muralla que envoltava la vila i apleguem a la Plaça del Portal. Anomenada així per estar situada allí una de les portes d'entrada a Benissa, segurament semblant al Portal de la Valldigna de València. Les altres, desaparegueren sense deixar rastre ja fa segles engolides per un creixement urbà, que ja a mitjans del s. XVII, s'escampava fora d'elles per l'altre extrem del poble en el raval. A l'igual que un dels costats d'este portal on, tan prompte com en el 1784, s'edificà l'antic Hospital i actual Ajuntament. És probable que ací, al contrari de les grans ciutats que conservaren les muralles fins les acaballes del s. XIX, una vegada acabades les incursions piràtiques i davant l'elevat cost del manteniment s'iniciara un procés d'abandó, reaprofitament o destrucció d'estes.
Al darrere, la pèrdua més gran del nostre patrimoni, l'antiga església fortalesa d'estil renaixentista derruïda per a res l'any 1950. La porta d'entrada la tenia al costat oposat a l'entrada de la vila, just on s'ha fet la reconstrucció actual. En el costat esquerre tenia adossada una capella i encaixonat dins el mur d'esta, i cara el carrer, un pou.

2013_04250002.jpg


Seguint pel carrer La Puríssima arribem al cantó de Bot on, separada pel carrer Desemparats de l'antic Ajuntament (actual Casal Jove), estava l'Ermita del Roser o de la Divina Aurora. Allí es celebrava el culte per als membres de la Confraria de Nostra Senyora del Rosari, de la qual trobem referències des del s. XVII, que s'encarregava de la realització de Rosaris de l'Aurora. Desgraciadament, l'edifici va ser alienat el 1955 per l'Ajuntament.


2013_04250003.jpg

Continuant cap endavant, ens trobaríem els Porxes de la plaça, que a l'estil dels que encara es conserven a Pedreguer, protegien els venedors en dies de mercat de les inclemències de l'oratge. O també servien per fer bromes, com aquella en la que uns jóvens del poble escamparen les platejades fulles d'una olivera baix d'ells per a després córrer la veu que allí algú hi havia escampat aladroc. Desaparegueren totalment l'any 1966.


2013_04250004.jpg


Pujant pel carrer Sant Nicolau, en girar el cap a l'esquerre a l'altura del de Sant Sebastià, veuríem "La Torre". Residència esta de Francesc d'Asís Cabrera Ivars o "Capità Cabrera" construïda seguint l'estil colonial que havia observat i gaudit a Cuba junt a la seua dona originaria d'este país quan va retornar a seu poble ja jubilat, després de servir com a capità de la Guàrdia Civil a la Guerra de Cuba desenvolupada abans de la pèrdua de la colònia el 1898. El nom l'edifici li vingué donat pel cos central de tres altures, tan diferent del que es veia a la Benissa de fa un segle. Tant com pel color rogenc, per això la foscor de l'edifici a la foto, que contrastava amb el blanc general de les cases del poble. Va ser derruïda l'any 1977.

2013_04250005.jpg


Des d'ací continuarem fins l'altre extrem de Benissa per buscar els cossos cilíndrics dels molins de vent, que donaren nom a esta porció de la partida de La Costa: Els Molins. Desaparegueren al construir-se la finca del mateix nom en la dècada dels setanta del segle passat. Però abans ja ho havien fet alguns altres en este mateix lloc en fer-se la carretera nacional, que també s'endugué al seu pas ermita de Sant Antoni, ja abandonada en aquells temps, situada un poc més endavant.


2013_04250006.jpg


Fins ací el recorregut virtual per una Benissa que ja sols podem admirar en imatges. D'ací 100 anys també ens jutjaran per tot el que hem deixat desaparèixer en els nostres dies? O en canvi reconeixeran el que s'ha fet per recuperar i mantenir el patrimoni local?



Bibliografia:

Cardona Ivars, Juan Jose. Diccionari benisser, Benissa, 2011.
Cardona Ivars, Juan Jose. Dos siglos de vida municipal en Benissa, Benissa, 1982.


Fotografies:
Arxiu propi, Benissa en el record, Benissa en el record s. XX i Llibre Festes Purissima Xiqueta 1972.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Visita geològica de P. Fallot i M. Gignoux a Benissa

Fa quasi cent anys, el 1921, dos geòlegs francesos, Paul Fallot i Maurice Gignoux, recorrien la part més meridional del terme de Benissa. Vists de segur pels locals amb els quals es creuaren com a uns excèntrics estrangers. Tots dos havien coincidit en la Universitat de Grenoble, on treballaren sota la supervisió del professor W. Kilian (1862-1925) abans de la Primera Guerra Mundial. En aquells moments P. Fallot (1889-1960) era professor de geologia i paleontologia en la Universitat de Grenoble. A ell no li venia de nou una eixida de recerca com aquesta al voltant de les serralades bètiques, des d’Andalusia a Mallorca (sobre aquesta última va versar la seua tesi doctoral de 1922). N’hi havia fet vàries gràcies al fet que la seua família era econòmicament benestant. Com la que el dugué el 1913 a visitar la zona sud de Bèrnia, ascendint a ella i, aprofitant-se de la seua altura, observar l’intricat paisatge geològic de la Marina Alta des de la seua falda nord. També sabem que travessà

Religiositat en l'antic Hisn de Calp

La religió és un fet consubstancial a l’ésser humà des dels inicis dels temps. Cada cultura humana ha conreat la seua i ha provat d’estendre-la a tots els territoris que ha dominat. En aquest procés ha omplit el paisatge d’edificis religiosos, en moltes ocasions aprofitant construccions de culte anteriors, i ha adoptat les tradicions populars per tal d’incorporar-les al seu nou imaginari. Aquest article va d’això, dels diferents tipus d’expressió de la religiositat musulmana que hi havia en l’antic “Hisn” (castell en àrab) de Calp, que incloïa a Benissa, Teulada, Calp i Senija, abans de la conquesta cristiana. Dels que ens han aplegat materialment, dels que sols tenim referència en la toponímia o en la memòria popular i dels que tal vegada siguen anteriors a ella. Són: la mesquita, la ràbita i el morabit. La mesquita era el punt de reunió dels fidels el divendres i des de la qual es marcaven les hores de res diàries. Quan parlem de les del nostre terme no hem de pensar en

Pierre Edmond Boissier a Ifach

Publicat originalment en meu altre blog el 25/02/2014 L’1 d’abril de 1837 el botànic suís Pierre Emond Boissier (1810-88) embarcava a Marsella amb direcció a Espanya. El seu no era un viatge de negocis. El propòsit era fer un recorregut botànic, i en bona part romàntic (del que va deixar constància al Voyage Botanique dans le Midi de l’Espagne pendant l’annéee 1837 ), per un país poc estudiat en aquest aspecte, almenys als ulls de la ciència nord-europea, que de fet no anava molt desencaminada. De camí a la seua destinació principal, Andalusia, aplegà a València el 4 d’abril i, després de gaudir de les festes de Sant Vicent, llogà una cabina en un llaüt per continuar el viatge. Passat el Cap Martí una tormenta el va sorprendre en el mar i els va fer buscar refugi a Ifac. Però millor llegiu-ho vosaltres mateixos (Nota: la traducció de l’original francés és meua, o siga que és prou lliure). “Hifac, que els nostres anomenen sense cap motiu Calp, donant-li el nom d’un poble que es tro